Helpot nopat on erikoinen suosituksi internet-ajan ilmiöksi.
Internetissä liikkuja ei todennäköisesti helpoista nopista ole kuullutkaan, ellei sitten osallistu opiskelijakeskusteluihin aktiivisesti. Silloinkin ilmiö on saattanut jäädä vieraaksi.
Mistä helpoissa nopissa oikein on edes kyse ei ole aiemmin ollut sen enempää keskustelun kuin julkisuuden alla muualla kuin ruohonjuuritason opiskelijakeskusteluissa.
Mikä ehkä selittää, ettei aina hahmoteta edes mitä helpot nopat opiskelijoilleen tarkoittavat.
Usein helppoihin noppiin liitetään sananmukaisesti pelkkä opintopistekeskeisyys.
Helpot nopat ovat kuitenkin paljon enemmän.
Tarkoittaen parhaimmillaan esimerkiksi milloin vaan tarjolla olevia opiskelumahdollisuuksia eli sekä uudenaikaista interaktiivista opiskelukokemusta ajankohtaisten materiaalien tasolla.
Tämän sivuston perustamisen keskeisimpiä tarkoituksia olikin popularisoida entisestään tätä opiskelijailmiötä, jotta joustavan opiskelun hyöty tavoittaisi uusia opiskelijoita.
Helpot nopat uhkakuvissa esitetään useimmiten sen kautta, että mikään muu ei helppojen noppien kurssissa merkitse kuin opintopisteiden saaminen.
Monivalintaa hyödyntävillä nettikursseilla tämä tarkoittaisi sitä, että oppija vain klikkailisi kaiken mahdollisimman nopeasti läpi.
Näissä maalailuissa ei tuoda esiin, kuinka helppojen noppien nettikursseilla on yleensä useampia vuorovaikutteisia tehtävätyyppejä, joissa osassa hyödynnetään suoraa palautetta, kuten vertaisarvioiduissa kirjoitustehtävissä.
Nettikurssin läpäistääkseen pitää useimmiten myös saada esimerkiksi 80 prosenttia kaikista tehtävistä oikein.
Kursseihin tutustumalla alkaakin pikemminkin hahmottua, ettei kursseja läpäistä aivan noin vain.
Uhkakuvien elättelyä tärkeämpää olisi normalisoida helppoja noppia tuomalla opiskelijalähtöisiä näkökulmia esiin ilmiön selittäjänä.
Tällöin ilmenisi ylipäätään halua ymmärtää, miksi helpot nopat ovat opiskelijoille niin tärkeitä.
Opiskelijoille helpoissa opintopisteissä on kyse huomattavasta joustavuudesta opetusjärjestelmässä, jonka ilmoittautumisajat ja suorittamisaikataulut eivät aina edes mahdollista opiskelua.
Tai varsinaisesti edes kannusta opiskelemaan milloin vaan, missä vaan opintojensa edistämiseksi ja uuden oppimiseksi.
Harva opiskelijakaan osaa ennalta kuvitellakaan, että heilläkin olisi mahdollisuus edistää tutkintoaan oman aikansa ehdoilla.
Vaikeaa onkin nähdä, kuinka joustavan ja vuorovaikutteisen opiskelun popularisointi olisi oppilaitoksilta tai oppimiselta pois.
Eräs jatkuvan oppimisen pegagogiikan vertaisprosessi sai aikaan luennon, johon sisältyi ainakin kysymyksenasettelun tasolla seuraava yksioikoinen jaottelu:
Tuotammeko tulevaisuuden osaajia vai opintopisteiden haalijoita? Oppijoita vai opiskelijoita? Case "helpot nopat"
Toivottavasti mahdollinen keskustelu tai luennointi oli huomattavasti otsikointia avarakatseisempi. Helppojen noppien perinteeseen osallistuneista, kun opiskelijakeskustelua seuraavalle piirtyy huomattavasti inhimillisempi, ennakkoluuloja murtava kuva.
Väittäisin, että helppojen noppien harrastajat ovat pikemminkin opiskelijoidemme joukossa sitä kaikista aktiivisinta laatua.
Opiskelijoiden keskuudessakaan ei ironisesti useimmiten tarjota helppoa opiskelua ratkaisuksi kaikenlaisiin opintopisteongelmiin.
Jos opintopisteitä puuttuu Kelan opintopisteminimirajoista, huomattavasti useammin tarjottu ratkaisu on kirjoittaa suoraan selvityspyyntö Kelalle kuin opiskella puuttuvia opintopisteitä joustavan tarjonnan avulla.
Vaikka opiskelemaan pystyisi joustavien kurssien avulla jo aika helposti milloin vaan moni tarvitsee usein kuitenkin toisten esimerkkiä ja rohkaisua löytääkseen joustavan opiskeluun pariin.
Se on sinällään kummallinen oletus, etteivät ihmiset ja opiskelijat olisi kurssisisällöistä lähtökohtaisesti hyvinkin kiinnostuneita.
Tärkein tavoite sivuston tiedonkeruussa on ollut kaikkien helppojen opiskelumahdollisuuksien esiintuonti.
Helpoissa nopissa ihmisille merkitsevät aivan samat antoisuuden hyödyt kuin muissakin tutkintonsa kursseissa. Sillä erolla, että ne ovat yleensä helppokäyttöisempiä, joustavampia ja vähemmän kuormittavia toteutuksia.
Tarve saada opintopisteitä lie hyvinkin luonnollinen opiskelijalle.
Suomalaisissa opiskelijakeskusteluissa ei kuitenkaan välity tarve saada opintopisteitä hinnalla millä hyvänsä.
Jos ruohonjuuritasolla viestiessä sivuston sanoma opiskelijoille olisi, että suorittakaa pelkästään opintopisteitä, ilman mitään muuta mielenkiintoista, vastaanotto sivustolle tuskin olisi ollut läheskään niin tervetullut kuin se on ollut.
Eli paljolti suhtautumistaan helppoihin noppiin voi miettiä myös suhteessa mielikuvaansa opiskelijoistamme.
Ehkäpä tämänkin ilmiön kohdalla olisi helppo hahmotella ennemminkin uusia näkökulmia helppoihin noppiin ja muihin uutena kohtaamiinsa ilmiöihin.
Vai mikä se oppimisen tarkoitus nyt onkaan.
On harvinaista, että opiskelijalla on ylipäätään mahdollisuus kivaan ja erilaiseen opiskeluun vaihteluna.
MOOC-nettikurssit ovat onnistuneet luomaan helppokäyttöisen kurssimallin, jonka voi suorittaa omassa tahdissaan milloin vaan.
Helppokäyttöisyys onkin tärkeää taistelussa passivoitumista ja opiskelemattomuutta vastaan.
Kynnys suorittaa ylipäätään minkäänlaisia opintoja tai tutustua uuteen on jokaisen opiskelijan tasolla aina ylitettävä.
Lisäksi tarvitaan sisältömuoto, joka on riittävän yksinkertainen omaksuttavaksi sekä alati vuorovaikutteinen.
Vaikeakäyttöistä ja vaikealukuista on paljon helpompi tehdä, joten helpoissa nopissa on usein kyse myös toteutuksen onnistumisesta.
MOOC-kurssintekijöiden onnistuminen kuvastaa opiskelijoiden ja ihmisten suositusten varassa leviävien helppojen noppien suosiota.
Vaikkapa Elements of AI:n miljoonan kansainvälisen suorittajan kurssin vetovoimatekijöiden selittäminen ensisijaisesti suorittamisen helppoudella jättää kiitettävästi helppoihin noppiin liittyviä näkökulmia pimentoon.
Toivoisin median välityksellä keskusteluun helpoista nopista ilmestyvän avarakatseisuutta ja uusia näkökulmia.
Alun perin oli tarkoitus helppojen noppien mediasuhteesta kirjoittaa sen haastattelun herättämiin tuntoihin peilaten.
Haastattelun antamisen ja julkaisun välillä tuli kuitenkin yllättäen toinenkin mediajuttu helpoista nopista julki.
Aihetta ei oltukaan internetissä tähän asti kuvailtu tämän sivuston ulkopuolella.
Olikin pienoinen pettymys lukea yksioikoiseen, häikäilettämyyden tulkintaan helpoista nopista kiinnittynyttä yllätysjuttua, kun olin jo sen ensihaastattelun pohjilta ehtinyt fiilistellä, että ensi kertaa tulee julki helppoja noppia ilmiönä avartavaa kirjoitusta laajempaankin levitykseen ja uusille yleisöille.
Ylioppilaslehti Visiiri Tampereelta kirjoitti uusille opiskelijoille hyödyllisestä tiedosta kertovassa jutussaan helpoista nopista lyhyen maininnan uuden lukukauden kunniaksi.
Olikin ikävämpi huomata, että tiettävästi ensimmäinen pitempi, helppoja noppia edes lyhyesti avaten käsittelevä juttu Visiirissä olikin päinvastoin hyperfokusoitunut suoritusaikoihin ja nopeuteen.
Visiirin videopeleistä tuttu, speedrun-henkinen läpäisyennätysjuttu tuo esiin, kuinka monivalintoihin vastaaminen ehtii jo kyllästyttää kirjoittajaansa.
Esittäen käytännössä jokaisen suorittamansa kurssin maksimissaan kolmen tunnin rupeamana, josta ei ole mitään muuta iloa opiskelijalleen kuin mekaaninen suorittaminen opintopisteiden eteen.
Eikä millään muulla kuin nopeilla opintopisteillä olisi merkitystä helpoista nopista kiinnostuneille.
Mikä nyt sinänsä on ikävä katsantokanta, kun helppojen noppien luulisi toimivan vähintäänkin virkistävänä vaihteluna opiskelijoille.
Sivuston tarkoitus ei ole kuitenkaan pakottaa tiettyjä yksittäisiä kursseja vaan tuoda esiin koko Suomen helppojen noppien valikoima, että opiskelija voisi mielenkiintonsakin mukaan valikoida opintojaan.
Siltä osin kyynisimmät tulkinnat helppojen noppien kurssien luonteesta opintoina, joilla ei olisi mitään merkitystä eivät välttämättä tavoita, kuinka ajankohtaisia ja kivoja johdantokursseja esimerkiksi valtakunnallisesta tarjonnasta pystyy löytämään.
Opiskelijoiden keskuudessa tietoa helpoista nopista keräten harvemmin myös kohtaa sellaista ajattelua, että kurssin aiheella tai toteutuksella ei olisi minkäänlaista väliä.
Nettikurssien toteutukset monivalintoineen ja eri kirjoitustehtävineen ovat käytännössä kaikkialla samanlaisia, joten kannattaa valikoida mielenkiintonsa mukaan helppojen noppien kursseja.
Mielenkiintoisuutta aihetta kohtaan pitäisin pikemminkin tärkeimpänä valintakriteerinä helppoja noppia valikoidessa.
Joustavuus ei mene mielenkiintoisuuden edelle niin kauan kuin on monipuolisen tarjonnan myötä valinnanvaraa ilmaisista kaikille aina avoimista nettikursseista.
Mediassa ei tarvitse tietysti jokaista tämän sivuston esiintuomaa näkökulmaa helppoihin noppiin mahduttaa yksittäiseen julkaisuun.
Tai käsitellä asiaa tämän sivuston ulkopuolella ilmiöön liittyvistä inhimillisemmistä näkökulmistä.
Mutta, jos saisi yhdenkin helppojen opintopisteiden tärkeistä näkökulmista julki avartamaan maailmaa ja helppoja noppia, olisihan se kivaa.
Jo pelkkä tieto helpoista nopista auttaa potentiaalisesti tuhansia edistämään tutkintoaan tai ylipäätään opiskelemaan silloinkin, kun se on kaikkea muuta kuin helppoa.
Olisi kuitenkin mielestäni hyvä olla edes joku analyyttislähtöisempi julkinen tulkinta olemassa monelle uudesta ilmiöstä.
Ettei itse tarvitsisi aina heti kärkeen selittää, helpot nopat, mitä, missä, milloin ja miksi ne ovat tärkeitä kymmenille tuhansille opiskelijoille.
Kyse on paljolti hyödystä.
Erilaisesta opiskelukokemuksesta.
Mielenkiintoisuudesta.
Joustavuudesta.
Helppoudesta.
Opiskeluun liittyen.
Helpot nopat mielikuvissa ja mediassaKova halu julkisuuteenOpiskelijoiden jaksaminen ja opintopistereformiVapaasti valittavat opinnotOpintopisteet tunteinaSoluasumisestaOpiskelija-asuminenPerusopintojen korvaaminen ja tekoälyCampusonlineDigivisio 2030OpintopistetehtailuOpiskelua edistäviä esineitäOpi piirtämään jänisHelpoista nopista on parempi kuulla ennemmin kuin myöhemmin. Puuttuvat opintopisteet olisi helppo opiskella milloin vaan.
Nopat.me on nyt Helpot Nopat.fi