Campusonline

Campusonline ja AMK-nettikurssijärjestelmän viallisuus

Helpot nopat on aina ollut lähinnä yliopisto-opiskelijoita koskeva ilmiö, millainen se edelleenkin käytännössä on.

Helpotnopat.fi -sivuston myötä ammattikorkeakouluopiskelijoille tuli ensi kertaa ylipäätään tutuksi yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa jo verrattain tunnetut helpot nopat.

Helppojen noppien luonteen määrittelyä hankaloittaakin nettikurssijärjestelmien ero ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä.

Ammattikorkeakouluhallinnon piirissä helppoja noppia opiskelijailmiönä on yritetty liittää Campusonlinen ja ylipäätään koko AMK-nettikurssisektorin peruskurssejakin koskeviin kummallisuuksiin.

Kaikista joustavimmat ja käytettävyydeltään moderneimmat helppojen noppien MOOC-nettikurssit ovat kuitenkin todellisuudessa vastakohta kaikelle, missä ammattikorkeakouluissa on nettikurssien saralla epäonnistuttu.

Helpot nopat ammattikorkeakouluissa

Harvat opiskelijakeskustelut Campusonlinen helpoista nopista tänäkin päivänä hajaantuvat noin 25 eri ammattikorkeakouluun. Kuvaavaa onkin, että sivustoa perustettaessa helppojen noppien AMK-kursseja oli ylipäätään maanlaajuisesti tiedossa vain kolme.

Tieto AMK-kursseista on siis hyvin pitkälti yksittäisten suosittelijoiden varassa.

 Helpot nopat ammattikorkealuissa eivät siis ole läheskään samankaltainen opiskelijoiden ruohonjuuritason ilmiö kuin helpot nopat yliopistoissa.

Campusonlinen AMK-kurssien luonne on myös huomattavasti katoavaisempi kuin vaikkapa perinteisissä helppojen noppien MOOC-nettikursseissa, joita järjestetään yleensä vuodesta toiseen, jolloin niiden kohdeyleisö saa huomattavasti paremman mahdollisuuden löytää koko kurssikokemuksen.

Mitoituserot

Kaikille avoimista yliopistonettikursseista saa huomattavasti vähemmän opintopisteitä kuin AMK-nettikursseista.

Tällöin AMK-opiskelijoilla ei ole varsinaiseen valinnanvapauteen minkäänlaista kannustetta, jos saat miltei kolminkertaisen määrän opintopisteitä yhdestä kurssista helppojen noppien nettikurssien tyypillisiin opintopistemääriin verrattuna.

Voi tietysti ajatella, että opiskelijoille ei ole muulla väliä kuin opintopisteillä, joten eihän kukaan opiskelija valittaisi epäsuhdasta opintopistemäärissä.

AMK-opiskelijoiden asettaminen tuollaiseen valintatilanteeseen ei ole kuitenkaan opiskelijoiden tai nettikurssien vika vaan nettikurssijärjestelmän ja AMK-hallinnon, joka loi, mitoitti ja määritti Campusonlinen nettikurssijärjestelmänä.

Huomattavasti todennäköisempää onkin, että Campusonlinea käytetään Campusonlinena, ei helppoina noppina.

Onkin hyvin epäreilua syyllistää kurssintekijöitä, opiskelijoita ja korkeakouluja epäonnistuneen järjestelmän luomisesta.

Kurssintekijöille, opiskelijoille ja korkeakouluille merkityksellisimmät helppojen noppien kurssit ovat olleet täysin erilaisia korkeakoulukursseja kuin Campusonlinen AMK-nettikurssit.

Kritiikin kohdistaminen

Avoimen ja rakentavan keskustelun nettikursseista puuttuessa ammattikorkeakouluissa helppojen noppien osalta pelkään, että AMK-nettikurssijärjestelmään ja Campusonlineen kohdistettavaa kritiikkiä ohjataan myös toimivaksi havaittuun osaan kurssitarjonnasta.

Kaikille avoimet ja ilmaiset 1-2 opintopisteen vapaasti valittujen opintojen MOOC-nettikurssit eli helppojen noppien opiskelijailmiön ydin on ollut käytännössä täysin irrallaan yleensä 5 opintopisteeseen mitoitetuista AMK-nettikursseista.

Campusonline vaihtuvine, ties milloin järjestettävine ja osalle opiskelijoista suljettuine kursseineen ei ole koskaan ollut minkäänlainen helppojen noppien verkkokurssin ihanne.

Campusonlinen viallisuus

Kahden opintopisteen MOOC-nettikurssien toimiviksi havaituissa käytännöissä olisikin erinomainen konsepti ammattikorkeakoulunettikursseillekin käyttöön otettavaksi.

Näin katoaisi heti suurin osa hyväksilukemishuolistakin, kun ei enää jaettaisi liikaa opintopisteitä AMK-nettikursseista.

Nyt on ilmeisesti voinut hyväksilukea joitakin viiden opintopisteen peruskursseja tutkinnossaan Campusonlinen tarjonnalla.

En itsekään aiemmin ylipäätään edes tiennyt, että AMK:n sisäisessä nettikurssijärjestelmässä olisi edes tällainen hyväksilukumahdollisuus ennen kuin törmäsin helppoihin noppiin viittaavaan korkeakouluedustajien keskusteluun, jossa oli esimerkkeinä matematiikan ja fysiikan peruskursseja korvattu nettitoteutuksilla.

Korjaaminen

Helppo korjaus olisi tässäkin ollut tietysti pudottaa AMK-nettikurssien opintopistemäärät 1-2 opintopisteeseen per kurssi 5 opintopisteestä, jolloin ne eivät enää korvaisi peruskurssien toteutuksia.

Sadoissa helppojen noppien opiskelijalähteissä ei tuo Campusonlinen nettikurssien hyväksilukemisen erityisominaisuus esiintynytkään.

Peruskurssien hyväksiluku ei ole ilmiö, joka opiskelijoiden keskuudessa liitettäisiin ylipäätään helppojen noppien ammattikorkeakoulussakin vapaavalintaisiin kursseihin keskittyvään opiskeluun. 

Ammattikorkeakouluhallinnossa tuotakin epäonnistumista on huomattavan usein pidetty helppojen noppien osasena, vaikka esimerkiksi yliopisto-opiskelijoille on aivan naurettava ajatus, että saisit helppojen noppien kursseilla korvattua tutkinnon varsinaisia kursseja.

Tietotekniikassa ehkä ainoastaan olisi yliopistoissa mahdollista hyväksilukea 5 opintopisteen ohjelmointinettikurssilla jokin yksittäinen tutkintokurssi, mutta niissä on toki jo huomattavasti raskaampi toteutus lähtökohtaisesti kuin 2 opintopisteen helppojen noppien kursseissa.

Ammattikorkeakouluissa tutkinnon varsinaisten opintojen korvaaminen nettikursseilla on täysin ammattikorkeakoulujen omaan nettikurssijärjestelmään liittyvä ongelma.

Kurssintekijät

Lähinnä AMK-kursseja koskevien ongelmien yleistäminen kaikkiin nettikursseihin on hyvin epäreilua myös kurssintekijöiden kannalta, jotka ovat edesauttaneet joustavaa opiskelua.

Kurssintekijöiden ääni ei tulekaan nettikurssikeskustelussa ollenkaan kuuluviin.

Helppojen noppien MOOC-nettikursseja Suomessa loivat ensi kertaa tiettävästi melko autonomisesti operoineet teknisen alan tiedekunnat.

Moni muu taho liittyi mukaan ja ammattilais-IT-talojen kanssa yhteistyössä jatkojalostettiin toimivaa ja yksinkertaista sivustopohjaa uudelle opiskelumuodolle.

Käyttäjiä suomalaisille MOOCeille löytyi kansainvälisesti miljoonia.

Onkin joustavien nettikurssien tulevaisuuden kannalta vaarallista, kuinka vähän nettikurssien eteen tehdylle pioneerityölle annetaan edes arvoa.

Helpot nopat juhlistavat kaikille avointen ja ilmaisten MOOC-nettikursseja saavutuksena.

Missään muualla maailmassa ei ole vastaavia ilmaisen ja joustavan opiskelun ihanteita opiskelussa, joten aina ei välttämättä edes ymmärretä, kuinka ainutlaatuisten asioiden äärellä olemme, kun puhutaan helpoista nopista.

Julkinen keskustelu

Julkinen keskustelu uusista ilmiöistä ei aina ole helppoa.

Campusonlinen perusopintojen hyväksilukemisen viallisuus tai yksittäisen kurssin monivalintojen valuviat tarvitsisivat kuitenkin oman kattokäsitteensä, millainen vaikkapa mainittu opintopistetehtailu kaikessa epäluuloisuudessaan kurssintekijöiden ammattietiikkaa kohtaan jo oli.

Puhuttiin jopa moraalikadosta.

Vaikkei opintopistetehtailukaan ei nyt varsinaisesti liity opiskelijoiden vapaasti valittavien joustavien kurssien kulttuuriin, käsitteiden selkeyttäminen ja kohdistaminen paremmin auttaisi ymmärrystä eri puolilla hyvin erilaista nettikurssimaailmaa.

Ilman vuoropuhelua unohtuu, miksi miljoona ihmistä on vaikkapa kokenut mielenkiintoiseksi sen tunnetuimman helppojen opintopisteiden hyödyllisen MOOC-nettikurssin.

Julkiselta keskustelulta helpoista nopista toivonkin ennen kaikkea mielenkiintoisten ja hyödyllisten näkökulmien esiintuloa.

Tähänastinen keskustelu ei ollut osannut esimerkiksi Elements of AI:n mediassakin juhlittujakin saavutuksia nettikurssina osannut liittää helppoihin noppiin.

Eli miettiä samalla, mikä vaikka MOOC-nettikurssin opetusmuodossa, sisältöjen rajaamisessa, joustavuudessa ja saatavuudessa toimii.

Opetushenkilökunnan ja kurssintekijöiden näkemyksissä helppoja noppia ei ole nähty lähinnä ongelmallisuuden kautta, kuten ammattikorkeakouluhallinnon reaktioissa.

Toivoisinkin avointa pohdintaa kurssintekijöiltäkin helpoista nopista. 

Ammattikorkeakouluhallinnon omien epäonnistumisten Campusonlinen kanssa sekoittaminen helppojen noppien ajatukseen jättää nettikurssien antoisuuden ja ylipäätään erilaisuuden käsittelyn vähälle.

Kaksi maailmaa

Muilla ei ole käytännössä pääsyä Campusonlinen kursseille kuin AMK-opiskelijoilla, joten siksikin on epäreilua yleistää käytännössä ammattikorkeakouluista täysin erillistä helpot nopat -ilmiötä koskemaan AMK-nettikurssijärjestelmän ongelmia.

Yliopistoille ja opiskelijoilleen ei ole koskaan ollut edes olemassa helppoja noppia, joissa olisi AMK-nettikurssien lainalaisuuksia.

Huomattaisin yhä, että helppojen noppien kursseina annetut AMK-suositukset yksittäisten opiskelijoiden ammattikorkeakoulujen helppoina noppina ovat myös AMK:n vapaasti valittavia kursseja koskevia, eivätkä peruskursseja korvaavia sisällöiltään.

AMK-opiskelijoiden puolestakaan helppoja noppia ei siis hahmoteta vapaasti valittavien kurssien ulkopuolisiksi, joten kytkös tuohon AMK-nettikurssijärjestelmän peruskurssien hyväksilukuongelman epäkohtaan on hyvin hatara.

Eli ei voi kuin lähinnä suositella aiemmin mainittua helppoa korjausta AMK:n nettikurssien opintopistemäärien rajaamiseen MOOCeista tutuksi tulleeseen kahteen.

Samalla korkeakoulujen kaksi eri nettikurssijärjestelmää vastaisivatkin jo huomattavasti enemmän toisiaan.

Nythän AMK-opiskelijoille rajattu Campusonline on käytännössä opintopistetehtailtu opintopistemääriltään ylivertaiseksi vaihtoehdoksi kaikille avoimiin ja ilmaisiin yliopistonettikursseihin verrattuna.

En usko, että syynä siihen olisi ensisijaisesti ammattikorkeakoulujen halu sulkea yliopistot kilpailusta opintopisteistä ja kursseista saatavasta rahasta.

Vaan ylipäätään näköalattomuus ja keskustelun puute, jossa nykyisissä digivisioissakin sivuutetaan kurssien todellisen käyttäjäkunnan ohella onnistuneiden kurssintekijöiden mietteet nettikurssien nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Opiskelijanäkökulma ei ole ainoa tulokulma helppoihin noppiin, mutta sen sivuuttamalla saa muodostaa käsitystään helpoista nopista vähän turhan vapaasti.

Helpoista nopista keskustelu edesauttaneekin nettikurssimaailman hahmottamista. Samalla ymmärtää, mitä helpot nopat eivät ole koskaan olleet.

Kerro Kaverille

Helpoista nopista on parempi kuulla ennemmin kuin myöhemmin. Puuttuvat opintopisteet olisi helppo opiskella milloin vaan.

Nopat.me on nyt Helpot Nopat.fi